lördag 16 januari 2010

Barnböcker kring funktionshinder

När jag var mindre letade jag efter barnböcker, med barn som var funktionshindrade. Hittade inget då och var lite besviken. Jag har alltid velat vara så vanlig som möjligt, utan att skämmas eller gömma min lite annorlunda situation. Att ha en syster i samma ålder, utan funktionshinder och att gå i vanlig skola har gjort sitt till. Men jag har aldrig kunnat gå till mina älskade böcker och möta någon som liknade mig.

De gånger jag möt funktionshindrade har det varit majoriteten, killar. Både äldre och yngre än mig själv på min gamla Move & Walk träning. Väldigt sällan har jag träffat tjejer på dessa träningsperioder, högst fem gånger. Det har inte varit något problem kanske, men lite udda har jag känt mig där, trots att jag träffat likasinnade människor. Vi har kämpat tillsammans. Men det har varit i princip min enda kontakt med funktionshinder.

Jag hade säkert uppskattat än barnbok i ämnet, om den varit rätt presenterad och välskriven. Om det är någon som vet något om någon sådan bok, skulle jag vilja läsa den idag. Trots att jag inte riktigt tillhör åldersgruppen för böckerna.

4 kommentarer:

  1. Hej Ellen,

    Läs t.ex. "Full rulle, Tim", en barnbok som kommit nu på senare år. En bok jag läste som typ mellanstadieelev, som nog egentligen är ungdomsbok, är "Behöver ingen annan". Du kan titta på förlaget Vombat, de har barnböcker som försöker sträva bort från normen "vitt, funktionellt, medelklassbarn".

    Annars hittade jag via Google två pdf-filer som kanske kan vara av intresse:

    RBU:s böcker:
    www.stockholm.rbu.se/fileserver/Biblioteket081023.pdf

    Västra Götalands handikappförvaltnings boklista:
    http://www.vgregion.se/upload/HFV/Hab/hab-utbud/atgarder/grupp-kurs-tema/rv/rv-forslag-barnboker-lista-habgbg-090901.pdf

    Om länkarna inte fungerar, så googla på "Förslag på böcker om och för barn med funktionshinder"

    SvaraRadera
  2. Ellen- Sandra
    Tack för tipsen, ska absolut titta närmare på böckerna. Bloggar är bra för att hitta i bokdjungeln.
    Kul att se en återkommande läsare!

    SvaraRadera
  3. Hej Ellen!
    Har du aldrig tänkt på att skriva boken själv som du efterlyser?
    Du har ju kapacitet för det,en sådan fantastisk människa som du är. Du har ju andra gåvor, som att kunna skriva m.m. Det kanske är meningen att just du ska skriva den.
    Mvh Lena.

    SvaraRadera
  4. Hejsan!
    Jag har en liten fråga; skriver du "endast" om Downs Syndrom och CP-skada som funktionshinder och liknande?

    Jag har ett funktionshinder i form av en psykisk sjukdom kallad Borderline. Det kanske är någonting att tänka på att skriva om, om det här är ditt projektarbete! :)

    Stor kram till en fin blogg

    SvaraRadera